Ads

Ads

Wednesday, May 2, 2012

Umrah Ini Membuka Pintu Hati Saya – Abby Abadi


Berhijab dan memakai tudung bukanlah satu perkara luar biasa di kalangan wanita beragama Islam walau di mana sahaja diri mereka berada. Tetapi jika ia dilakukan oleh para artis mahupun selebriti yang dikenali ramai, sudah pasti ia satu perkara yang menarik perhatian.

Begitu jugalah apa yang dirasakan oleh para peminat dan masyarakat Malaysia apabila Abby Abadi mengambil keputusan untuk berhijab dan bertudung sebaik sahaja dia pulang dari Tanah Suci Mekah selesai mengerjakan umrah pada pertengahan bulan Mac 2012 lalu. 

Apa sebenarnya yang mendorong ibu kepada tiga orang cahayamata ini untuk berubah ke arah gaya hidup yang lebih Muslimah? Adakah disebabkan satu demi satu artis wanita dan selebriti di Malaysia sudah mula berhijab dan memakai tudung atau ada sebab lain di sebaliknya?

Kata Abby semuanya tidak dirancang. “Semasa menunaikan umrah, keputusan menutup aurat dan bertudung adalah perlu kerana ketika mengerjakan umrah adalah tidak boleh mendedahkan rambut dan aurat. Jika tidak kita akan dikenakan dam. 

“Untuk mengelakkan diri kena dam, sepanjang masa saya di sana saya memakai tudung. Jadi saya rasa berniat untuk teruskannya apabila kembali semula ke tanah air,” ujar Abby lagi keputusannya itu tidak melibatkan paksaan orang mahupun terikut-ikut dengan trend. 

“Saya gembira dengan apa yang saya buat sekarang ini. Anak-anak saya suka dengan perubahan ini. Mereka tidak rasa pelik tetapi asyik memuji. Sebenarnya adik-beradik saya semuanya bertudung. Hanya saya sahaja belum sehinggalah sekarang. 

“Sebenarnya orang pertama yang tahu saya mahu bertudung adalah kawan sebilik dengan saya di Mekah. Saya tidak kenal dia pun pada mulanya. Tetapi kami kenal setelah dijadikan rakan sebilik. Dia memberitahu, apa yang saya buat ini adalah perkara baik. 

Kredit to Mingguan Wanita.

No comments:

Post a Comment